Amsterdam Klezmer Band - Blitzmash (2014)

08.01.2023

8/10

Posluchači Amsterdam Klezmer Bandu jistě nepatří k ortodoxním uctívačům čistokrevných hudebních plemen. Na všelijaké žánrové promíchávání jsou u téhle holandské kapely dávno zvyklí. V případě alba Blitzmash však i zkušený fanoušek zakroutí hlavou, co všechno se v jejich kotlíku tentokrát ocitlo. Skupina svoje už tak svérázné pojetí židovských tradic z východu a jihovýchodu Evropy ještě přiživila jednak elektronickými zvuky a beaty, jednak přizváním množství hostů, kteří jednotlivé skladby pokropili sprškou dalších vlivů. Díky této rozmáchlosti není sice Blitzmash nejsoudržnějším albem souboru, ale nelze ani říct, že by se zvrhnul v nějaký chaotický slepenec. Je to divoká a pestrá jízda, vozka - v tomto případě producent Jori Collignon - ji ale dokázal ustát a nesletět z kozlíku dolů.

Co se týče elektronických výztuží, ty nejsou u Amsterdam Klezmer Bandu úplné novum. Své jinak striktně akustické skladby podrobili moderním úpravám už na albu Remixed z roku 2006. Snad i díky této zkušenosti odolali lákadlu nějaké plošné technologické invaze a elektroniku si k tělu pouštějí s rozmyslem a jen tam, kde to může píseň obohatit a nakopnout na další úroveň. V jejím užití nejsou zdaleka tak důrazní jako třeba izraelsko-američtí kolegové Balkan Beat Box. Akustická podstata jejich hudby se nikdy neocitne na druhé koleji a to ani v případě skladeb jako Op Je Hoede, Ladybirds, Tussen Gisteren En Vandaag nebo Klatschen, kde jsou elektronické doplňky nejnápadnější.

Obohacujících prvků je však mnohem víc a většinou se pojí se jménem některého z četných hostů. Když chce kapela přitlačit na balkánskou pilu, angažuje na bulharskou hudbu zaměřené Paulini Trio a hráče na buzuki Orhana Osmana (Bigoudi), s orientálními příchutěmi jí pomůže zpěvačka Samira Dainan (Tussen Gisteren En Vandaag), s latinskoamerickými zase Lilian Vieira z u nás dobře známé skupiny Zuco 103 (Op Je Hoede) a když přijde čas na svižný dixielandový nátěr (Stompin Mokum), je po ruce holandský jazzový saxofonista Benjamin Herman. A to jsme zhruba v polovině seznamu. Orientální hard rock (Bambi Café (Slight Return)), indická bhanga (Bhangra Balkan Style), reggae (Rokjesdag) nebo plouživý "funébrdub" (Pandora), Amsterdam Klezmer Band dokážou svému naturelu přizpůsobit skoro cokoliv a není z toho samolibá křeč. Jen čirá zábava.

V množství žánrových křížení, hostovaček a elektronických vylepšení skupina rozhodně neztratila vlastní tvář. Tvůrčí neposednost je prostě tentokrát ponoukla stanovit si pestrost jako hlavní cíl a mimořádná hudební erudice jim zase pomohla uhlídat aby hrneček nepřetekl. Není ani pravděpodobné, že tenhle bezuzdný tyjátr znamená první krok na cestě k ještě větším experimentům. Daleko spíš Nizozemci příště zkusí překvapit zase úplně jinak. Klezmer zůstává živou muzikou právě díky kapelám, jako jsou oni.


tracklist:

1. Op Je Hoede
2. Bigoudi
3. Rokjesdag
4. Stompin mokum
5. Ladybirds
6. Bhangra Balkan Style
7. Tussen Gisteren En Vandaag
8. Vodka
9. Pandora
10. Klatschen
11. Bambi Café (Slight Return)
12. Kigyó