Aziza Brahim - Sahari (2019)

08.01.2023

8/10

Zpěvačka, skladatelka, hráčka na buben tabal a v případě svého nejnovějšího alba Sahari také producentka Aziza Brahim je umělkyně, nikoli politik. Nezná přesný recept, jak řešit vleklou patovou situaci v oblasti Západní Sahary, po léta okupované Marokem, v jejímž důsledku se více než dvě třetiny zdejšího etnika Sahrawi ocitlo v exilu, přičemž desetitisíce z nich musí žít v nedůstojných podmínkách utečeneckých táborů v Alžírsku. Co ovšem Aziza Brahim zná velmi dobře, jsou pocity obyvatel těchto táborů, v nichž prožila dětství a mládí, než se jí podařilo vycestovat na Kubu a posléze do Španělska, kde dodnes žije. A tyto pocity může jako uznávaná hudebnice a aktivistka skrze své písně tlumočit těm, kdo jsou ochotni naslouchat. Není v její moci pohnout dějinným kolem, nedokáže porazit okupanty, ale může a ze všech sil se snaží porazit alespoň lhostejnost, s níž svět (ne)sleduje osud jejího národa.

Podobná mise má význam jedině pokud je globálně srozumitelná a hudba Azizy Brahim taková je. Už skladby z jejího průlomového alba Soutak měly přes jednoznačně saharské kořeny blízko k písničářskému modelu jak ho vnímá západní kultura, aniž by ovšem sedaly na lep laciným popovým lákadlům. Tehdy s pomocí šéfa labelu Glitterbeat Chrise Eckmana dodala svým písním prostou, čistě akustickou podobu. Na následující desce Abba el Hamada už přišly aranže o něco košatější a letošní novinka v tomto trendu pokračuje prostřednictvím jemného dobarvení elektronikou. Impulz k tomuto posunu vzešel od španělské hudebnice Amparo Sánchez, známé díky své někdejší kapele Amparanoia, která se ujala předprodukce alba a do písně Las Huellas navíc přispěla sólovým vokálem.

Infiltrace kláves a programovaných beatů je ale velmi nenápadná a jejich propojení s perkusemi a kytarami (výborný Ignasi Cussó reflektující saharskou i americkou bluesovou tradici) je citlivé a ústrojné. Pokud už je nepřipravený posluchač vůbec zaznamená, pak především v písních ovlivněných reggae a dubem (Hada Jil, Las Huellas), které také představují ty nejchytlavější a západnímu posluchači nejvstřícnější položky alba. Jejich zvukovým protipólem jsou úvodní Cuatro Proverbios, kde slyšíme pouze zpěvačku s doprovodem bubnu tabal a poslední Ahlami s tabalem a akustickou kytarou. Zpěv Azizy Brahim, melancholický, svěží i důstojný, udivující bohatstvím melodických motivů vystřídaných během jedné písně, zůstává středobodem všeho a emocionálních vrcholů dosahuje v táhlých lamentech Lmanfa nebo Ard El Hub, dojemných vyznáních exulanta tesknícího po ztracené domovině.

Zvukový update, který Brahim vtiskla svým písním, nemá podobu žádného riskantního experimentu. V kontextu jiných afrických umělců zaměřených na globální trh ničím nepřekvapuje, podstata písničkářčina snažení ale stejně leží jinde. V úsilí předat své poselství dál než do elitního klubu nadšenců pro world music. A i když Aziza Brahim zpívá o nespravedlnosti, ztrátě a smutku, v jejích písních a hlase je také spousta světla. Ne jasného a oslepujícího, spíš tlumeného ale o to vytrvalejšího. Takovou podobu má naděje.


tracklist:

1. Cuatro proverbios
2. Sahari
3. Hada jil
4. Lmanfa
5. Mujayam
6. Leil
7. Masaa tufulati
8. Ard el hub
9. Las huellas
10. Ahlami 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.