Boubacar Traoré - Mbalimaou (2015)

25.12.2022

8/10

Veterán malijské hudby Boubacar Traoré zažil vrcholy i pády. V 60. letech patřil ve své vlasti k nejpopulárnějším hudebníkům, v dalších dvou dekádách se vinou změny režimu z povědomí svých posluchačů téměř úplně vytratil. Na pódia se vrátil až se vzedmutou vlnou zájmu o world music na konci 80. let, kdy ho spolu s hvězdami jako Ali Farka Touré, Salif Keita nebo Mory Kanté objevilo také globální publikum. Od té doby vydává v pravidelných intervalech nové desky a koncertuje po celém světě. Mbalimaou je jeho osmým studiovým zářezem a názorně demonstruje Traorého jedinečný kytarový styl, v němž se západoafrická prapodstata blues přirozeně mísí s prvky jeho americké obdoby.

Výrazně se zaoceánské vlivy ozývají v písni Hona s efektně střídanými tempy, ale protože hned v několika dalších skladbách zní foukací harmonika, bluesové asociace nás napadají i v momentech, kdy písně vycházejí především z domácích tradic. Boubacar Traoré nikdy neprošel stádiem popových aktualizací jako třeba Baaba Maal nebo Mory Kanté. Zůstává věrný akustickému zvuku a skromným aranžím, v nichž dominuje jeho mistrovská kytarová hra, do které otiskl mnohé ze stylu hráčů na koru. Tento pro západoafrickou hudbu emblematický nástroj na albu Mbalimaou rovněž několikrát zazní a nehraje na něj nikdo menší než další malijský virtuoz Ballaké Sissoko. Souhru obou strunných mistrů můžeme obdivovat ve skladbách Sagnon Moni, Sina Mousso Djougou a zejména v písni Saya Temokoto, kde se k nim přidává ještě Soumalia Diabaté na jednostrunné housle sokou.

Nechybí ani další nástroj, z něhož mnoho afrických kytaristů odvozuje svůj způsob hry, a sice loutna ngoni, kromě poslední skladby pak hudebníky vždy doprovází nevtíravý tlukot perkusí. Ty tvoří spolu s Traorého kytarou instrumentální konstantu alba, další nástroje se přidávají pouze po jednom, maximálně po dvou, takže zvuk zůstává průzračný a čitelný a nechává dostatek prostoru pro jistý ale neokázalý zpěv hlavního aktéra.

Traoré ve svých písních spojuje africkou repetitivnost s výraznými melodickými linkami, takže i méně zkušený posluchač v nich může snadno najít zalíbení. Producenti Traorého desek nesporně zohledňují vkus západních posluchačů a není tomu jinak ani v případě alba Mbalimaou, na jehož realizaci dohlíželi osvědčený Christian Mousset a zmíněný Ballaké Sissoko. Nicméně jde o zásahy velice jemné a citlivé, týkající se vlastně jen pestrosti aranžmá či pořadí skladeb, takže je ani nemusíme nazývat ústupky. Písně Boubacara Traorého, zabývající se převážně milostnými tématy, jsou samy o sobě dostatečně univerzálně sdělné a žádné nadbytečné šlechtění nepotřebují.


tracklist:

1. Dounia Djanjo
2. Hona
3. Sagnon Moni
4. Bembalisso
5. Mbalimaou
6. Mariama
7. Bougoudani
8. Kolo Tigi
9. Saya Temokoto
10. Fogniana Kouma
11. Africa
12. Sina Mousso Djougou

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.