Calexico - The Thread That Keeps Us (2018)

19.03.2023

8/10

Joey Burns označil v rozhovoru pro server Noisetrade nové album Calexico za nejpestřejší od průlomového Feast of Fire z roku 2003. Něco na tom určitě bude. Vzhledem k šíři vlivů, které formovaly tvář kapely, neměla ústřední dvojice Joey Burns a John Convertino s rozmanitostí materiálu nikdy problém. Už tak dost ohebný termín americana pančuje arizonské duo indierockovým důrazem i melancholií stejně nenuceně jako postrockovým citem pro budování atmosféry nebo přísadami zpoza mexické hranice, přičemž pohromadě to celé drží vyzrálý a přesvědčivý songwriting. Z vysoké úrovně, jakou si diskografie Calexico dlouhodobě udržuje, novinka The Thread That Keeps Us nijak neslevuje, ovšem v žánrové různorodosti jde tentokrát skoro do rizika.

Úvodní tři skladby tvoří ještě docela konzistentní blok s převažujícím kytarovým a na poměry Calexico docela důrazným zvukem, po prvním ze tří krátkých instrumentálních předělů se ale písně stávají podstatně promiskuitnějšími. A taky tanečnějšími. Dusavý beat a troufale popový refrén Under the Wheel (pracovní název "Disco Cumbia" by býval byl výstižný) je najednou jako z jiného světa nebo aspoň desky. Po folkové The Town & Miss Lorraine, která jako by vypadla z některého z Youngových "žňových" alb, následuje teď už čistokrevná, španělsky zpívaná cumbia Flores y Tamales a funky spodek Another Space zase budí podezření, jestli se Calexico neinspirovali současným směřováním Arcade Fire.

Posluchači by se z toho mohla trochu zatočit hlava. Vtírají se otázky, jestli skupina nehazarduje s vlastní identitou a jestli prostředek alba není spíš takovou samoúčelnou přehlídkou "co všechno dovedeme". S dalšími poslechy ale takové rýpání ztrácí sílu, protože písničky, ač žánrově nesourodé, jsou taky skvěle napsané, se silnými motivy a domyšlenými aranžemi (jazzově rozevlátá trubka v závěru Another Space). A to ještě nejsme na konci. Mimořádně povedená je Eyes Wide Awake, kterou působivě obtáčí kolísavé kytarové vytí a Burnsův zpěv se ve své úpěnlivosti blíží yorkeovským polohám (k starším Radiohead vzor Paranoid Android ostatně nemá daleko ani skladba Bridges to Nowhere). S tím pak kontrastuje laneganovsky zamračený vokál nad drsným kytarový riffem v následující Dead in the Water. Závěr už se nese opět v akustickém duchu a album končí konejšivým vzkazem "I want you to know this song's for you / And I need you to know that I love you", jehož zdánlivá banalita se nevylučuje s věrohodností. Ta Calexico ani tentokrát nechybí.

K plnějšímu a energičtějšímu zvuku skupinu podle vlastních slov inspirovala potřeba reagovat na znepokojivé dění ve světě (muzikanty, kteří tuhle potřebu nemají, abychom pomalu hledali s lupou), ale i vzrůstající potěšení z živého hraní. To se evidentně přeneslo i do nahrávacího studia Panoramic House, kde album z větší části vzniklo a které si nadšená kapela rovněž nemůže vynachválit. The Thread That Keeps Us vykazuje značnou odolnost vůči rutině a přetrvávající chuť překračovat vlastní stín. "Když některý z nápadů zní příliš všedně, odložíme ho a tvoříme dál." říká Burns. Tahle kreativní pojistka, zdá se, stále funguje.


tracklist:

1. End of the World with You
2. Voices in the Field
3. Bridge to Nowhere
4. Spinball
5. Under the Wheels
6. The Town & Miss Lorraine
7. Flores y Tamales
8. Another Space
9. Unconditional Waltz
10. Girl in the Forest
11. Eyes Wide Awake
12. Shortboard
13. Thrown to the Wild
14. Music Box 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.