David Bowie - Never Let Me Down (1987)

7/10
Když na vás jednou ulpí pověst génia a vizionáře, máte to těžké. Můžete natočit i poměrně slušnou desku a kritika vám ji stejně omlátí o hlavu, protože nečeká nic menšího než další prorocký milník. Je pravda, že Bowieho album Never Let Me Down působí ve srovnání s kteroukoli řadovkou z let 1970-1983 poněkud podvyživeně, i přes opulentní zvukovou fazónu. Vesměs dost příkré reakce, často hraničící s pohrdáním, jakých se mu dostalo a dostává, si však přeci jen nezaslouží. Přinejmenším v porovnání s předešlou zmatečnou kolekcí Tonight.
Bowie stále hledá cestu z tvůrčí krize, to nám album určitě nevyvrátí. Po impozantním útoku na taneční parket v rámci alba Let's Dance jakoby uvízl na mělčině a marně se pokouší zachytit nějaký poryv větru, který by ho postrčil dál. Na Never Let Me Down se snaží najít lék v rekapitulaci. Vrací se ke svým rockovým kořenům (Zeroes, New York's in Love a jiné), oprašuje rhythm'n'bluesová dobrodružství (Day-In Day-Out, Shinig Star (Makin' My Love)), zkouší, jestli by se ještě něco dalo vykřesat z "berlínských" experimentů (Glass Spider). Na první poslech zaujme, že prakticky každou píseň zpívá v jiné hlasové poloze, ani takové žonglování s výrazovými prostředky však u něho není ničím novým.
V písních samotných by problém nebyl. Především Time Will Crawl inspirovaná černobylskou havárií, titulní Never Let Me Down, Glass Spider, podle níž pak Bowie nazval i koncertní turné, nebo další výpůjčka z repertoáru Iggyho Popa Bang Bang (spoluautorem je Ivan Kral), to jsou velmi povedené skladby a své klady má i řada dalších. Vadit by nemusela ani absence nějakého jednotícího konceptu. To, co album táhne dolů, je spíš produkce, na které se s Bowiem podílel David Richards, známý především spoluprací na deskách Queen. A zase: na vině samy o sobě nejsou vydatná syntezátorová ambaláž nebo stadiónově rozmáchlé kytarové ataky (výrazný vklad Petera Framptona). Nešťastné je, že na albu je zkrátka všeho příliš.
Zvukově zahlcené skladby nemají prostor volně dýchat a ztrácí se v nich i síla textů, které jinak Bowieho důvtipu nezůstávají nic dlužné. Vnější fasáda nahrávky je zaměnitelná s běžnou pop rockovou produkcí své doby, pokud za ní dokonce nezůstává pozadu. V minulosti i v budoucnosti Bowie rovněž sytil svou imaginaci aktuálními trendy (v devadesátkách důkladně vytěží impulzy taneční elektroniky), ale počínal si mnohem vynalézavěji a důsledněji. Jeho plavba na poprockovém zvuku poloviny osmdesátých let působí v takovém srovnání poněkud bezcílně. Nicméně znovu je třeba zopakovat, že písně to jsou zhusta skvělé, jen nedokážou zastřít pochybnosti, jestli to v Bowieho případě stačí. A stejně tak zůstává nezodpovězená otázka, kudy z vleklé krize ven.
tracklist:
- Day-In Day-Out
- Time Will Crawl
- Beat of Your Drum
- Never Let Me Down
- Zeroes
- Glass Spider
- Shining Star (Makin' My Love)
- New York's in Love
- '87 and Cry
- Too Dizzy
- Bang Bang