Dire Straits - Making Movies (1980)

16.03.2023

8/10

Během nahrávání třetího alba se Dire Straits smrsknuli na trio, když sestavu opustil frontmanův bratr, kytarista David Knopfler. Namísto předpokládaného zeštíhlení zvuku však písně kapely vykazují spíše opačné tendence. Původní uvolněný, ale vnitřním napětím prodchnutý "laid-back rock" dostává podstatně epičtější, dramatičtější nádech. Mark Knopfler jako výhradní autor si skladatelsky počíná se stále větší jistotou a rozmáchlostí a tímto posunem jako by reflektoval vlažné přijetí předchozí desky Communiqué, které bylo vyčítáno málo invenční opakování postupů z debutu.

Nové skladby se při zachování stylových kořenů rozlévají do členitějších kompozic s častějšími dynamickými změnami. Dylanovské vypravěčství, i nadále otisknuté především do Knopflerovy pěvecké dikce, se v nich potkává se springsteenovskou výpravností, což není náhoda. Na producentskou židli kapela dosadila Jimmyho Iovinea, který jako zvukař participoval na posledních Bossových opusech, a především angažovala jako pianistu Roye Bittana z E Street Bandu. Jeho charakteristické party zvuk Dire Straits významně obohacují a dodávají mu onen melodramatický rozmach typický pro Bittanova hlavního chlebodárce. Identitu kapely ale neohrožují, pouze jí dodávají žádoucí vývojový impulz. Knopflerův zpěv i pregnantní riffy a jiskřivá sóla jeho kytary zůstávají jasným poznávacím znakem.

Posun v rukopisu se zrcadlí především na první polovině alba, které vévodí osmiminutový otvírák Tunnel of Love. Velkorysá kompozice propojující rytmicky svižný korpus s lyričtějšími odbočkami skvostně a exemplárně shrnuje novou tvář Dire Straits. Baladičtější Romeo and Juliet i Skateaway pak potvrzují její životaschopnost a spolehlivě drží laťku. Pouze Romeo and Juliet by možná slušel delikátnější mix, v refrénu zastiňují zpěv zbytečně vytažené bicí, ale to je jen drobnost.

Čtyři skladby z B-strany přinášejí uměřenější stopáže i větší výrazový rozptyl. Zatímco Hand in Hand souzní s duchem první půlky, Expresso Love a zejména Solid Rock jdou přímočařejší, říznější cestou starších nahrávek, pouze ve znamení robustnějšího zvuku. Nejzjevnější anomálií je závěrečná píseň Les Boys, často zatracovaná jako homofobní. Na Knopflerově melancholické reportáži z berlínských gay klubů, blížící se trpkým sondám Lou Reeda, ale nic nekorektního neshledávám a její rozmarně kabaretní hudební kabátek dodává nahrávce v závěru přípustné, možná dokonce žádoucí uvolnění.

Album Making Movies udělalo škarohlídům, prorokujícím skupině zacyklení v jediné hudební šarži, tlustou čáru přes rozpočet. Marku Knopflerovi se s ním otevřely nové možnosti, které na dalších dvou deskách bohatě zužitkuje.


tracklist:

1. Tunnel of Love
2. Romeo and Juliet
3. Skateaway
4. Expresso Love
5. Hand in Hand
6. Solid Rock
7. Les Boys 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.