DVA - Piri Piri (2024)

28.11.2024

8/10

V souvislosti s videoklipem ke skladbě Kung Fu zmiňují Dva mezi inspiracemi tvorbu Davida Lynche a třeba skladba Tend, uzavírající jejich novou desku Piri Piri, rovněž evokuje přízračně snivou atmosféru twinpeaksovského motorestu. Kdybych však měl bez rozmyšlení vypálit první nehudební asociaci, která mě při poslechu alba, a vůbec celé tvorby dua, napadne, byl by to Lewis Carroll. Svět, který Bára Ungerová a Jan Kratochvíl vytvářejí, má svůj vlastní prostoročas, ale těží z podobného rezervoáru fantazie, v němž vládne iracionalita, nonsens a zvláštním způsobem zneklidňující naivismus. Stejně jako v Alenčině kraji divů, ani v písních skupiny Dva si leckdy nejsme jistí, jestli bezstarostný úsměv v příští chvíli nevystřídá mrazení v zádech, jestli hranice mezi roztomilým a zlověstným není tenčí, než jsme si mysleli. Díky zpěvu v neexistujících ale často něco připomínajících jazycích z jejich hudby zaznívá i jakási mytická minulost lidstva, společné přírodní podloží naší mnohotvárné civilizace, jazykové i duchovní.

Od předchozího řadového alba Nipomo dělí novinku deset let, vyplněných několika soundtracky k počítačovým hrám i mateřskými povinnostmi Báry Ungerové. Určitý posun ve vyznění jejich skladeb je tudíž logický, přestože nijak radikální. Významně k němu přispěl producent Tim Brinkhurst aka Tim London, známý především svou spoluprací s Young Fathers, který se pro Dva stal dalším průvodcem na cestě od svépomocné kuchyňské dílny ke komplexnějším zvukovým krajinám. Na Piri Piri slyšíme důraznější rytmickou stopu, především v dovádivých skladbách typu Kung Fu, Woo nebo Lococo, i špinavější elektronické vrstvy jako v Eupho nebo Liku Ranu Sun. To nejcennější, hravost a náladovou nepolapitelnost, si ale na té cestě skupina uhájila a přeprodukovanosti se vyhnula obloukem. Opět se můžeme s chutí brouzdat houštinou pestrých motivů a zvuků, lhostejno jestli elektronických nebo akustických, aniž bychom se cítili zahlceni. Jednoduché melodie a rytmy se navzájem pošťuchují i splývají, hlas Báry Ungerové se jimi proplétá s bezelstnou dychtivostí, zdrženlivou pokorou, skřítkovskou poťouchlostí i odvázaným elánem.

Při poslechu alba můžete snít i tančit a nejlépe zároveň. "Piri Piri je takovým soundtrackem léta, které nikdy nekončí, tanec na pokraji světa, kde je hudba jedinou odpovědí. Světa, kde je tanec posledním jazykem, který přežil," říká k tomu Bára Ungerová. Dva svlékají zážitek z hudby ze všech nadbytečných svršků, jdou k jádru vnímání, k jeho dětsky nezáludné podstatě. Přitom nechávají prostor pro bezbřehou imaginaci, která z jejich písní dokáže vykřesat pokaždé trochu jinou scenérii, jiný výjev, jiný náladový odstín. Na Piri Piri dvojici nechybí nic z toho, čím okouzlila před šestnácti lety s debutem Fonók, a ještě přidává něco navíc. V jejich kraji divů zažijeme příjemná déjà vu ale i nová překvapení. 


Text byl publikován v časopise Full Moon 10/2024


tracklist:

  1. Kung Fu
  2. Woo
  3. Eupho
  4. Dance
  5. Liku Ranu Sun
  6. Unreal
  7. Rine Rine
  8. Again
  9. Revru
  10. Lococo
  11. Tend
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.