Kristin Hersh - Clear Pond Road (2023)

8/10
Písně Kristin Hersh často zraňují, pálí a štípou. Pouze autorka sama zná konkrétní příčiny a pozadí svých stesků a s posluchačem se o ně dělí jen velmi náznakově, přesto dokáže spolehlivě navodit důvěrnou, až spikleneckou atmosféru plnou sdílené intimity. Platí to o její tvorbě v rámci domovské kapely Throwing Muses i příležitostné a personálně příbuzné sestavy 50FootWave, ale především o zpěvaččiných sólových deskách, kterých k dnešnímu dni nashromáždila rovný tucet. A vůbec nejpřesněji této charakteristice odpovídají ty nahrávky, na nichž Hersh opouští indie rockový mustr plně elektrifikovaného zvuku s tradiční rytmikou a oholí své songy na víceméně akustický kytarový základ.
Takové je i letošní album Clear Pond Road. Připomíná listování cizím deníkem, je plné matoucích narážek, srozumitelných jen autorce, střípkovitých pocitů, dojmů a postřehů, které k nám však dokážou promlouvat skrze filtr naší vlastní zkušenosti. Nejsou to imprese prchavé a obecné, naopak, Hersh je má většinou spojené se zcela konkrétními zážitky, na něž odkazuje třeba místopisnými reáliemi (Los Angeles v písni Thank You, Corner Blight), posluchači však jejich detaily zůstávají utajené. Může si ale místo nich dosadit místa a zážitky vlastní, protože emocionální slepá mapa, kterou mu autorka nabízí, je vrchovatě sdělná a inspirující. Písně se probírají ztrátami i nadějemi, omyly a chybami, jejichž zpětné rozpoznání sice nepřináší mnoho úlevy, ale je nezbytné pro základní duševní hygienu, pro obnovení sil.
Hlučného indie rocku si Kristin Hersh v uplynulých letech užila do sytosti jak s oběma zmíněnými kapelami, tak i na předešlém sólovém počinu Possible Dust Clouds z roku 2018. Nyní se vrací k aranžérsky štíhlejší poloze, v níž jsme ji naposledy zaznamenali na albu Wyatt at the Coyote Palace (2016) a kterou před třiceti lety svou sólovou dráhu také zahájila. Tehdejší velký hit, tesklivá balada Your Ghost, nám může při poslechu Clear Pond Road nejednou vytanout na mysli, protože i zde se několikrát potkává kytara s elegickými tóny violoncella (Bewitched Reruns, Dandelion, Eyshine).
Velmi okrajově se do dění zapojují drobné perkuse, klávesy nebo terénní nahrávky, hlavní slovo mají však přirozeně akustické kytary. I ty ovšem Hersh stačí k zajištění zvukové pestrosti, když střídá syrové nirvanovské riffy (Ms Haha), bohatě rozprostřený, téměř orchestrální zvuk (Thank You, Corner Blight, St. Valentines Day Massacre) i subtilní ale výrazné vybrnkávané figury. To je i případ jedné z nejpůsobivějších písní alba, křehké Dandelion, v níž se zpěvačka nevesele ohlíží za jakýmsi zašmodrchaným vztahem ("We are a three legged race / a stuttering steeplechase"), a podobně trpké pocity sebou nese třeba i závěrečná Tunnels. Jakkoli je album prostoupené melancholií a bolestnými vzpomínkami, nečiší z něho uslzenost, sebemrskačství a už vůbec ne poraženectví. To spíš životní zralost, vykoupená a zároveň utužená mnohými napůl zhojenými šrámy.
tracklist:
- Bewitched Reruns
- Ms Haha
- Dandelion
- Constance Street
- Thank You, Corner Blight
- St. Valentine's Day Massacre
- Reflections on the Motive Power of Fire
- Eyeshine
- Palmetto
- Tunnels