Marsyas - Jen tak (1984)

30.10.2022

8/10

Žádné z alb skupiny Marsyas nevznikalo ve stejném obsazení a každá personální změna také posunula její zvuk do trochu jiné polohy. Přesto si naše folkrocková jednička, možná s výjimkou poslední desky V přítmí, stále udržovala přirozenou tvůrčí kontinuitu a osobitou tvář. Na třetím albu Jen tak se kapela poprvé nemusí spoléhat na hosty pokud jde o rytmiku. Ta je díky dvěma nováčkům v sestavě už její součástí, ačkoli jak bubeník Jaroslav Petrásek tak Jaroslav "Olin" Nejezchleba, obsluhující kromě baskytary také violoncello, housle a brumli, opustí Marsyas již rok po vydání desky. Díky jejich přispění se zvuk skupiny v některých skladbách (Svátek, Máš na mě právo, Jen tak) přibližuje rockovějšími pojetí Etc..., kam ostatně budou Nejezchlebovy kroky zanedlouho směřovat.

S elektrifikací ale Marsyas postupuje zatím stále opatrně, důraz spočívá stále na akustických kytarách a vokálech, i když charakteristické vícehlasy poněkud ustupují sólovým výstupům jednotlivých členů. Mezi nimi samozřejmě i nadále dominuje Zuzana Michnová, která také zůstává autorkou větší části písní, z nichž zejména Marsyas a Apollón se právem řadí k největším hitům kapely. Skladatelsky teď Michnové zdatně sekunduje kytarista Pavel Skála, který na předchozím Kousku přízně ještě v tomto směru příliš prostoru nedostal, tady už je ale podepsaný pod šesti písněmi a jednu z nich s názvem Tak tohle se stává dokonce sám nazpíval. Petr Kalandra se ve třech případech uplatnil jako textař, pěvecky se vydováděl především ve westernovém morytátu Já a Můňa (na druhou stranu tohle komické číslo trochu vyčuhuje z celku), ale ještě přesvědčivější je v křehkých akustických baladách Návštěva noci nebo Podzim.

Nepřekvapí, že na album proniklo i tehdy u nás čím dál populárnější reggae: zcela transparentně v písni Jeden inzerát, méně nápadně i v odpichovém Svátku. Jamajské prvky se do rukopisu kapely včlenily zcela přirozeně stejně jako tabla Vlastimila Marka v písni Leonard, věnované, jak jinak, kanadskému písničkáři a básníkovi Leonardu Cohenovi. Zapojit do tak průzračného, na akustických nástrojích postaveného zvuku syntezátory, to už byl podstatně riskantnější krok, ale Petr Skoumal se k věci postavil s mimořádnou citlivostí a zdrženlivostí. Většinou si jeho kláves sotva povšimneme a když už se výrazněji projeví (Podzim), zůstávají na úrovni střídmého dobarvování. Je ale stejně příjemnější slyšet v této roli Nejezchlebovo violoncello, které skladbám Návštěva noci nebo Co tě čeká dodává nádherně zasněnou náladu.

Deska Jen tak bývá co do kvality řazena o krůček za své dvě předchůdkyně. S tím se dá souhlasit, ale s důrazem na opravdu zanedbatelnou délku toho krůčku, protože i tentokrát Marsyas vytvořili svěží, nadprůměrnou folkrockovou nahrávku, vysoko čnící nad většinou soudobé české tvorby. I když trochu přibylo rockových prvků, nevytratilo se to pro kapelu nejpodstatnější: spontánní radost ze společného muzicírování. Ta z písní Marsyas stále dýchá tak nějak mimoděk, nenuceně, prostě jen tak.


tracklist:

1. Svátek
2. Návštěva noci
3. Leonard
4. Já a Můňa
5. Marsyas a Apollón
6. Baróza
7. Máš na mě právo
8. Co tě čeká
9. Tak tohle se stává
10. Jeden inzerát
11. Podzim
12. Jen tak 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.