Massive Attack - Mezzanine (1998)

10/10
Z trip-hopových věrozvěstů a miláčků clubberských fajnšmekrů se po vydání Mezzanine stávají hvězdy prvního řádu. Do jisté míry je to překvapující, protože album představuje doposud to nejtemnější, co bristolská trojice vytvořila, ale když zběžně obhlédneme situaci na tehdejší hudební scéně, logika v tom je. Vzájemné sbližování donedávna nesmiřitelných táborů taneční elektroniky, hip hopu a rocku jede na plné obrátky. Posluchače vychovávají z jedné strany David Bowie nebo U2, z druhé zase Prodigy, Chemical Brothers či Apollo 440, svou roli sehrály i revoluční fúze ze soundtracků Judgement Night a Spawn. Proto přítomnost nezvykle hutných kytarových textur na třetí řadovce Massive Attack nebyla brzdou ale naopak rozbuškou fenomenálního úspěchu.
Dříve skupina vedle osobitého eklektismu fascinovala mistrovskou prací s prázdným prostorem, do něhož vkládala jen tolik zvuků, kolik bylo nezbytně třeba. Na Mezzanine tento přístup zcela neopustila, ale propojila ho s podstatně masivnějším sonickým arzenálem. Skladby jako Angel, Inertia Creeps, Dissolved Girl nebo Group Four očadila rockovými sazemi v podobě hlučných kytar Angela Bruschiniho nebo živých bicích a také houštiny elektronických zvuků jsou bujnější a tísnivější, basové linky hlubší a lepkavější. Za novým soundem ale nestojí kalkul, nýbrž proměna Massive Attack v regulérní koncertní kapelu, kterou absolvovala v mezidobí od předchozího alba Protection. Dřívější Djské společenství se na pódiu obklopilo živými hráči a tenhle posun se na Mezzanine nutně odrazil.
Také obsazení vokálních rolí doznalo změn. Démonický zaříkávač Tricky se mezitím stal úspěšným sólistou, o to víc se teď exponují Daddy G a 3D, a svým ponurým rapováním v Risingson nebo Inertia Creeps vzniklou mezeru bez námahy zacelují. Soulové odstíny zprostředkované v minulosti Sharou Nelson a Nicolette zůstaly bez náhrady, zato pozici éterické světlonošky po Tracey Thorn mimořádným způsobem přebírá Elizabeth Fraser, zpěvačka právě zaniklých Cocteau Twins, která se pěvecky i autorsky podílela na písních Teardrop, Black Milk a Group Four. Její křehký, třepotavý hlas působivě kontrastuje s brumláním výše zmíněných pánů, konkrétně Teardrop propůjčuje až mystickou krásu a zcela zastiňuje účinkování neznámé sheffieldské zpěvačky Sary Jay v písni Dissolved Girl. Neměnnou součástí týmu naopak zůstává Horace Andy, jehož spolupráce s Massive Attack se datuje už od roku 1990. Celkové zatmívání v hudbě kapely ale vyznění jeho vokálu rovněž proměnilo. V o dost přízračnějším zvukovém prostředí skladeb Angel nebo Man Next Door teď spíš než jamajské asociace vyvolává vzpomínky na lynchovské noční můry.
Významným stavebním prvkem zůstávají samply a právě Man Next Door to skvěle demonstruje, když na hromové Bonhamovy bicí ze zeppelinovské When the Levee Breaks zcela organicky napojuje zpomalený výsek z 10:15 Saturday Night od The Cure. Přitom se skladba ani zdaleka neblíží nějakému hybridnímu coveru, je to od začátku do konce originální vize Massive Attack. Další samply pocházejí například od Velvet Underground, Isaaca Hayese nebo Manfreda Manna, který jediný se proti použití své hudby právně ohradil.
Jestliže transformace skupiny v živý band silně ovlivnil zvuk alba, pak jeho bezútěšné, paranoidní nálady do značné míry pramenily v houstnoucí atmosféře uvnitř kapely, k nimž ovšem vysilující šňůry také přispívaly. 3D se v rozhovorech netajil svou nechutí k pódiové rutině a obehrávání starších hitů. Narůstaly i rozpory v tvůrčí a hierarchické rovině, kvůli nimž rozhádanou trojici po vydání alba opustil Andrew Fowles aka Mushroom. Vedle osobních frustrací ale nahrávka přináší i obecnější reflexe klubové kultury. Ta už z pohledu třicátníků ztratila prvotní euforické kouzlo, které střídají kocoviny, deprese a únava. Jeden z hudebních milníků devadesátých let se tedy rodil v bolestech a je to na něm znát. Ale jak už to bývá, kde trpí umělec, posluchač spokojeně přede. A na tom se za ty roky nic nezměnilo.
tracklist:
1. Angel
2. Risingson
3. Teardrop
4. Inertia Creeps
5. Exchange (Instrumental)
6. Dissolved Girl
7. Man Next Door
8. Black Milk
9. Mezzanine
10. Group Four
11. (Exchange)