Meat Loaf - Hell in a Handbasket (2011)

5/10
Situace je v zásadě stejná jako u předchozího alba Hang Cool Teddy Bear. Meat Loaf se opět snaží vystoupit ze steinmanovského stínu, což si za účasti spíše průměrných skladatelských spolupracovníků příliš nezadá se sisyfovským údělem. Také výsledek tohoto úsilí má podobně střídavou úroveň jako minule, s tím rozdílem, že i vstřícně naladěný fanoušek, za jakého se považuji, už má od přimhuřování očí nad konfekčním songwritingem poněkud unavená víčka. Navíc, i když je Meat Loafův vokál stále impozantní, přece jen se zdá, že se už i ve studiu začíná šetřit.
Nad baladami jasně převažují burácivá rocková čísla, což je pozitivní zjištění, výsledný dojem to ale příliš nevylepší. Stačí si například poslechnout, jak se zpěvák vehementně ale marně snaží vykřesat nějakou jiskru z impotentního refrénu písně The Living Tree. Ani hosté, jejichž "odchyt" mimo jiné i mezi rapery měl patrně navodit dojem žánrové neortodoxnosti, celkové skóre nijak nenavyšují. Účinkování Chucka D ve skladbě The Good God Is a Woman and She Don't Like Ugly vyznívá násilně a neústrojně, o něco přirozeněji je zakomponováno rapování Lil Johna do písně Stand in the Storm, v níž Meat Loafa pěvecky podporují ještě Mark McGrath ze skupiny Sugar Ray a country rockový švihák Trace Adkins. Zpěvačka Patti Russo, která to s Meat Loafem táhne už od poloviny 90. let, dostala tentokrát příležitost ve dvou duetech, ale ani Our Love & Our Souls ani tuctová coververze letní hymny The Mamas & the Papas California Dreamin' nedokáže vzbudit silnější emoce.
Nicméně místa, kde to stále jiskří, se dají rovněž nalézt. Povedla se řízná Live or Die, efektně přizdobená houslemi, slušně šlapou Party of One i zmíněná Stand in the Storm. Zdaleka nejlepší song se ale schovává v samotném závěru (míněna je americko-evropská edice, jejíž tracklist se od dříve vydané australské výrazně liší pořadím písní). Fall from Grace je přesně tím, nač příznivec Meat Loafa celé album čeká: silná melodie, o níž (a do níž) se mohutný pěvec může opřít, "bittanovsky" skotačivé piano, heroický vokál. Tím víc překvapí a skoro až zamrzí, že se autoři zrovna v tomto případě zřekli epické šíře a skladbu vtěsnali do čtyř minut.
Hell in a Handbasket není uměleckou katastrofou, spíš dokladem stagnace a marného zápasu s vlastním stínem. Pokud byla vhodná chvíle na důstojný odchod do muzikantského důchodu, bylo to nejpozději s touto deskou. Bohužel se Meat Loaf rozhodl definitivní rozlučku ještě odložit a o šest let později, kdy se mu přes opětovné spojení s Jimem Steinmanem nedostávalo nejen nosného materiálu, ale tentokrát už ani hlasu, to také podle toho dopadlo.
tracklist:
1. All of Me
2. The Living Tree
3. Live or Die
4. Blue Sky / Mad Mad World / The Good God Is a Woman and She Don't Like Ugly
5. California Dreamin'
6. Party of One
7. Another Day
8. 40 Days
9. Our Love & Our Souls
10. Stand in the Storm
11. Blue Sky
12. Fall from Grace