New York Dolls - New York Dolls (1973)

04.03.2023

9/10

Když se Elvis v šedesátém vrátil z vojny, mohlo se zdát, že klasický rock'n'roll přestal být in. Převalily se vlny rhythm'n'blues, beatlemánie, psychedelie, hard rocku, art rocku i jazz rocku, a to, co stálo na začátku, se zdálo být překonáno. Jenže ta animální, rebelská žíla se pouze zanořila hlouběji do masivu druhotných usazenin. Stále tu byla a ti, kdo o ní pečovali, si byli dobře vědomi toho, že její přítomnost je nezbytná, aby se mohutnějící proud rockové hudby měl z čeho neustále obrozovat. A i když v první polovině 70. let tenhle hlas ulice zanikal v záplavě ušlechtilejších a umělecky ambicióznějších tónů, vždycky se našel někdo, kdo se postaral, aby se nit nepřetrhla. Reedovi Velvet Underground, MC5, The Stooges... a také New York Dolls.

Glamově vymóděná banda na svém eponymním debutu přebírá štafetu od detroitských šílenců, ale dá se říct, že v roli nebezpečných výtržníků střídá i Rolling Stones, z nichž se pomalu stává stadionová atrakce. Zásadním východiskem je pro ně právě původní rock'n'roll (to dosvědčuje i jediná coververze – Pills od Bo Diddleyho), v jejich podání ale pořádně drsný, surový i obohacený o různé další vlivy. Jejich image jde s dobou ve své extravaganci (i tady ale můžeme vidět návaznost na šaškovské oblečky a líčení takového Little Richarda), ale zvuk mají oholený na podstatu. Žahavé kytary Sylvain Sylvaina ale především Johnnyho Thunderse rozřezávají vzduch s garážovou neurvalostí a skvěle si rozumí s obhroublým zpěvem Davida Johansena, který se víc než na intonaci soustředí na autenticitu svého pouličního výraziva. Rytmika je tu kvůli rytmu a ne kvůli předvádění, časté a funkční je piáno obsluhované Sylvainem.

Úvodní Personality Crisis je výborná a reprezentativní pecka, ale jinak se ty nejhitovější uhnízdily spíš na druhé půlce. Počínaje nejznámější a zřejmě i nejpunkovější písní Trash, které ale zdatně sekundují Bad Girl, Private World nebo Jet Boy. O něco volnější je Subway Train, která pro změnu nejvíce připomene Rolling Stones, nejjemnější kousek postavený na akustické kytaře a doplněný saxofonem představuje Lonely Planet Boy. Zmínku si ale zaslouží i valivý Frankenstein se závěrem vygradovaným skoro až k nepříčetnosti.

Pokud byste chtěli někomu názorně doložit, že punk je vlastně jen zhrublý a přitvrzený rock'n'roll, první album New York Dolls je ideální volba. Stojí někde mezi Back in the USA od MC5 a Ramones, které drsností výrazu dokonce překonává. Její vliv na další generace rockových chuligánů je dalekosáhlý, ať už budeme mít na ,mysli punkovou explozi nebo hair metal a street rock 80. let. New York Dolls obnažují rockové kořeny a dokazují, že to není mrtvá tkáň, ale že je stále schopná plodit nové a občerstvující výhonky v opozici ke zbytnělému a poněkud sebevzhlíživému hlavnímu kmenu. A také připravují půdu pro důležitý poznatek, který prostřednictvím punkerů pořádně zrelativizuje vnímání rockového muzikanta, totiž že člověk nemusí být virtuoz aby mohl dělat kravál, který bude zároveň atraktivní.


tracklist:

1. Personality Crisis
2. Looking for a Kiss
3. Vietnamese Baby
4. Lonely Planet Boy
5. Frankenstein
6. Trash
7. Bad Girl
8. Subway Train
9. Pills
10. Private World
11. Jet Boy 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.