Peter Gabriel - So (1986)

10/10
Ve stejném roce, kdy někdejší kolegové z Genesis slavili komerční žně s titulem Invisible Touch, velkolepě zabodoval v žebříčcích také Peter Gabriel. V pořadí pátou sólovou nahrávkou, první, kterou se na nátlak vydavatele rozhodl pojmenovat, se rovněž prolomil do hlavního popového řečiště, aniž by však přišel o přízeň kritiky. Album, nazvané lakonicky So, možná přináší méně experimentování se samply a více hitových melodií i přehlednějších struktur, Gabrielova umělecká integrita tím však ani v nejmenším neutrpěla. Architektura devíti písní kolekce je účelnější, ale budovaná se stejnou pečlivostí jako v minulosti, a síla emocí do nich vložených je snad ještě podmanivější. So je album, které budí stejnou měrou úžas nad precizností provedení i dojetí z jeho citové hloubky.
Napsat posluchačsky přístupnější písně, to měl Gabriel od začátku v úmyslu. Na jejich často povznášejícím hymnickém účinku má však jako koproducent obrovský podíl také kanadský hudebník Daniel Lanois, který na sebe do té doby upozornil především spoluprací s Brianem Enem a do povědomí širší veřejnosti se dostal díky práci na albu The Unforgettable Fire od U2. Gabriel jeho talentu pro atmosférickou zvukomalbu využil už při nahrávání soundtracku k filmu Alana Parkera Birdy (1985) a z jejich kolaborace na albu So už Lanois vyšel jako žádané producentské eso, jehož služeb v následujících letech využili kupříkladu Bob Dylan, Hothouse Flowers, Neil Young nebo opakovaně U2. Právě on má nemalou zásluhu na tom, že robustní aranže skladeb, plné dunivých bubenických kaskád a syntezátorových gejzírů, nezní těžkopádně, naopak pozvedávají Gabrielovy songy na spirituální úroveň.
Kompoziční složitosti a zvukové hledačství ustoupily před mainstreamovějším zaměřením nových písní do pozadí, Gabrielově vášni pro etnickou, převážně pak africkou hudbu se však v popové náruči vedlo i nadále výborně. Nenásilné zapojení prvků world music (tento termín však vznikl až o rok později) je dalším faktorem, díky němuž zní So tak mohutně a zároveň vzdušně. Africké vlivy reflektuje především rytmika. Za bicími excelují Gabrielův stálý doprovazeč Jerry Marotta a vycházející bubenická hvězda Manu Katché, bez baskytary Tonyho Levina si lze skladby z alba už jen těžko představit. Do písní That Voice Again a We Do What We're Told (Milgram's 37) přispěl indický houslista L. Shankar a v In Your Eyes nejde přeslechnout stratosférický vokál senegalské hvězdy a Gabrielova dobrého kamaráda Youssou N'Doura. Mimochodem, tato nádherná milostná píseň se původně z technických důvodů nacházela na konci vinylové A-strany a teprve v pozdějších edicích se ocitla tam, kde ji chtěl autor mít. Na samém konci, jako kajícné katarzní vyústění celého kompletu.
Do některých písní se silně propisuje také soul a funk. Řeč je samozřejmě o nadupaných hitech Sledgehammer a Big Time, k jejichž popularitě mocně přispěly novátorské videoklipy Stephena R. Johnsona využívající techniky stop-motion. Zatímco Sledgehammer si pohrává s mnoha sexuálními narážkami, Big Time se razantně obouvá do bombastické povrchnosti světa showbyznysu, potažmo konzumerismu jako takového. Oběma je však společný humor, nadhled i sebeironie, které prostupují jak textem, tak i obrazovým zpracováním. V protikladu k těmto songům stojí na albu podstatně tíživější skladby jako Red Rain, zpracovávající surrealistické vize z Gabrielova snu, nebo We do What We're Told, jejímž námětem se stal psycho-sociální experiment zkoumající náchylnost lidí k podřízení se manipulaci. V nádherné ale nekonečně skličující Mercy Street se zase Gabriel inspiroval osudem i dílem americké básnířky Anne Sexton.
Frustrace thatcherovské Anglie z vysoké nezaměstnanosti se promítla do duetu Don't Give Up. Na jedné straně beznaděj Gabrielem ztvárněného vypravěče, který se poté, co přišel o práci, cítí nepotřebný a systémem odstavený, na straně druhé konejšivý hlas Kate Bush, který dodává odvahu prát se s nepřízní osudu nejen jemu, ale všem, kdo se ocitli v nějaké těžké a zdánlivě bezvýchodné životní situaci. Konkrétní sociální téma je tu podáno s nevšední křehkostí a jímavostí, aniž by píseň uvízla na sentimentálních mělčinách, a ani vazba na dobové události a společenskou atmosféru nic neubírá z její nadčasovosti. Skvost.
Druhý duet na albu, s názvem This Is the Picture (Excellent Birds), je enigmatičtější. Gabriel ho složil a nazpíval společně s Laurie Anderson o dva roky dříve pro film Good Morning Mr. Orwell a na album So zařadil její upravenou verzi. Spolu s předchozí We Do What We're Told odklání v závěru nahrávku z art-popové koleje do experimentálnějších poloh, ne ale tak prudce, aby to narušilo integritu celku. Ten zůstává mimořádně silný v rovnováze mezi přiměřenou chytlavostí a neotřelými aranžemi i mezi široce srozumitelnými myšlenkami a skrytými významy. V Gabrielově diskografii zaujímá album právem výsadní postavení a i po bezmála čtyřech dekádách umí chytnout za srdce.
tracklist:
- Red Rain
- Sledgehammer
- Don't Give Up
- That Voice Again
- In Your Eyes
- Mercy Street
- Big Time
- We Do What We're Told (Milgram's 37)
- This Is the Picture (Excellent Birds)