Respect Festival 2012 - ostrov Štvanice 16. - 17. 6. 2012
Posunutí festivalových dnů na sobotu a neděli už podruhé umožnilo
představit místo tradičních osmi hned deset kapel a jako vždy se jednalo
buď o špičkové nebo alespoň zajímavé záležitosti z různých koutů světa,
s jakými se u nás nesetkáváme každý den a už vůbec ne v takové
koncentraci a v takhle příjemném prostředí na hony vzdáleném běžnému
davovému chaosu na festivalech. Počasí bylo letos víc než vstřícné, i
když hlavně v sobotním vedru by nějaká ta kapka shůry rozhodně neurazila
a jen pomalu se rozrůstající zastíněné plochy byly neustále obsazené.
Hudební nabídka byla opět chvályhodně různorodá a i na tak malé ploše
stvrzovala, že řečiště world music má břehy tak daleko od sebe, že se
stává nedohledným oceánem, rájem pro všechny, kdo v muzice neustále
pátrají po něčem neslyšeném i neviděném.
Sobota 16.6.
Většinou bývá na rozjezd zařazován nějaký zástupce domácí scény, letos se ale začalo hned na špičkové úrovni. Holandský kvartet Arifa,
jehož členové mají ovšem kořeny v Iráku, Turecku a Rumunsku, nabídnul
orientální rytmy a tónové řady strukturované po jazzovém způsobu. Hráči
na qanun, původně íránský předchůdce cimbálu, loutnu oud, saxofony a
perkuse předvedli perfektní souhru a dějově členité skladby od tichých
improvizací po bouřlivé erupce. Výborný začátek.
Přestože druhá účinkující kapela nebyla zdaleka tak muzikantsky precizní, budila přinejmenším stejné sympatie. Skupinu Karandila Junior
totiž sestavil bulharský trumpetista Angel Tichaliev ze sotva zletilých
kluků z romského ghetta ve Slivenu s cílem nabídnout jim
prostřednictvím hudby trochu světlejší životní perspektivy. Ne každý
uměle sestavený "boyband" tedy musí být hudebním peklem. Mlaďasům to i
díky chytře vymyšleným aranžmá šlapalo parádně, balkánská dechovka má v
nich určitě nadějné pokračovatele. Přesto jejich vystoupení působilo
ještě trochu toporně. Kapelník Tichaliev vypadal chvílemi jako třídní
učitel, jak tak postával stranou a každou chvíli na své svěřence cosi
rázně pokřikoval a gestikuloval, čímž dostával koncert tak trochu nádech
školní besídky. Ale co my víme, bez přísnosti by takový projekt zřejmě
ze země nevydupal.
Soubor Terah Taali z indického
Rajasthanu byl výrazně vizuálním zážitkem, i když si návštěvníci na
avizované taneční kreace museli chvíli počkat. Všechno probíhalo vsedě
na koberci a se zapálenými svíčkami. Tři bíle oblečení hudebníci
kontrastovali s trojicí tanečnic v pestrých šatech a ověšených zvonky a
ozdobami, které v první části nehnutě seděly a jen občas doprovodily
vysoko posazenými hlasy monotónní hudbu a zpěv instrumentalistů. Pak se
ale jejich ruce daly do pohybu. V elegantní souhře vířily ve vzduchu na
provázcích připevněnými miniaturními činely, případně je rozeznívaly o
další činely připevněné na nohou a ovládly s nimi rytmickou stavbu
sladby (ano, celé vystoupení bylo jediným nepřerušeným hudebním tokem). V
závěru si ještě mezi zuby vložily krátké meče a na hlavu nasadily
nádobky do té doby sloužící jako svícny. Na můj vkus možná trochu moc
obřadní, ale rozhodně nevšední zážitek.
Pro mnohé největší hvězdou festivalu byl nepochybně Mulatu Astatke, etiopská legenda a v 60.-70. letech jeden ze zakladatelů dnes tak populárního ethiojazzu. Početná doprovodná kapela (největší ovace si strhujícími free pasážemi vysloužil trumpetista) předvedla prvotřídní jazzové vystoupení, v němž se etiopská hudební východiska ozývala jen decentně v některých rytmických figurách nebo s charakteristickými vstupy saxofonu. Kapelník sám se pohyboval mezi klávesami, perkusemi a především vibrafonem, působil uvolněně a přitom z něj vyzařovala přirozená autorita mistra. Přes veškerou muzikantskou dokonalost ale musím přiznat, že Astatkeho krajan, saxofonista Getatchew Mekurya mě v loňském roce spolu s alternativními punkery The Ex rozžhavili podstatně víc.
A jak je na Respektu dobrým zvykem, závěr dne se nesl v duchu
všeobecného rytmického zdivočení. Po pódiu poletující, zpívající a
rapující frontman, za ním sedící perkusisté (jeden z nich bušil do
obyčejné dřevěné stoličky), hráč na ty nejlacinější příruční klávesy,
které vydávají podivně bzučivé zvuky a navrch vyzývavě laškující
tanečnice. To jsou Jagwa Music,
kteří k nám z Tanzanie dovezli ukázku tamní syrové, DIY stylem
vznikající verze afrického hip hopu. V jejich případě šlo o čistý tok
energie, nikoliv o muzikantské finesy. Jejich hudbou promlouvá hlas
spodiny a ne vytříbenost konzervatoristů, v tom byli Jagwa Music přímým
protikladem k předchozímu vystoupení. Další pro našince ojedinělá
zkušenost, ne každého ale mohla ta na dřeň oholená jednotvárnost zcela
uspokojit.
Neděle 17.6.
Ani nedělní program nestartoval žádným nedovařeným předskokanem. Domácí zástupci Romano Trajo
patří k nejnovějším objevů naší romské scény a uvedli se neokázalým a
přitom hráčsky jistým a dravým výkonem. Dokázali část publika hned na
úvod roztančit, což u prvních účinkujících nebývá na Štvanici často k
vidění.
Maximálně komorní rozměr měl koncert bosenského dua Nataša Mirković (zpěv) a Nenad Vasilić
(kontrabas), takto projektu s názvem Soul Motion. Sympatická dvojice
sebou přivezla program, jehož kostru tvoří letité písně jugoslávské
rockové legendy, skupiny Bijelo Dugme, v jejíž řadách začínal v 70. a
80. letech Goran Bregović. Jeho skladby ale v tomto podání dostaly
jazzově synkopující podobu, v níž byl pro oba protagonisty dostatek
prostoru pro subtilní muzikantský prožitek a souhru. Příjemně
chilloutový dýchánek.
A přišel čas na trochu blues. Ne ovšem toho afrického, potažmo
pouštního, jak by se dalo na festivalu etnické hudby očekávat, ale
pořádně hlasitého amerického boogie ve stylu Johna Lee Hookera. Že ale
kamerunský rodák Roland Tchakounté
patří na Štvanici stejně jako na bluesový festival, stvrzovaly
nepřeslechnutelné africké příměsi v některých písních a také zpěv v jeho
rodném jazyce. Bezvadně šlapající kapela strhla přítomné k nadšeným
reakcím zcela zaslouženě, usměvavý zpěvák vyzařoval charisma pravého
bluesmana. Jedním z hrdinů dne byl ovšem i jeho sólový kytarista Mick
Ravassat, jehož brilantní, živelná i nápaditá sóla vyvolávala bouřlivý
aplaus a tak tak, že nazastínila samotného kapelníka.
Flamenco má u nás v oblibě kdekdo. Ale s jeho nejsyrovější podobou
zvanou cante jondo zase tak často do styku nepřijdeme. Jeden z
největších mistrů oboru zvaný Duquende
u nás před lety koncertoval s kytaristou Paco de Luciou, nyní se
představil s vlastním souborem tvořeným kromě jeho hlasu a dlaní ještě
stejně věhlasným kytaristou Chicuelem a perkusistou. A byl to skutečný
zážitek. Nemilosrdně obnažené emoce, vášně dovedené až na práh bolesti,
temperament strhávající všechno kolem do svého víru. Zhypnotizované
publikum si bezděčně podupávalo do složitých rytmických figur a bez
dechu sledovalo Duquendeho srdcervoucí nářky. Taková hudba v člověku
rezonuje ještě dlouho po posledním úderu do kytary.
A do finále jak jinak než s afrolatinskými rytmy v podání pamětnického projektu Conjunto Angola 70. V souvislosti s touhle kapelou se často připomíná případ Buena Vista Social Clubu, a to kvůli způsobu vzniku, protože i v tomto případě se dali dohromady dříve samostatně působící veteráni angolského hudebního dávnověku. Hudbou, kterou provozují mají ale blíž třeba k senegalským Orchestra Baobab, jen jsou možná o něco říznější. Trojice kytar, baskytarista s mccartneyovským nástrojem, perkuse a jedna noha nezůstala v klidu. Ideální závěr.
Respect Festival je pro většinu těch, kdo se o world music programově nezajímají, neznámým pojmem, pro mě už léta ohniskem festivalové sezóny. A i když letos přes všechny úžasné hudební laskominy chybělo vystoupení, které by mě nekompromisně a neodvolatelně srazilo do kolen (to už je asi daň lehké zmlsanosti), pořád tu je minimálně pětadevadesátiprocentní spokojenost a to taky není málo. Už teď se nemůžu dočkat jakou interesantní všehochuť nám napřesrok neúnavný tým Borka Holečka zase připraví. Soukromých tipů bych měl víc než dost.