Respect Festival 2022 - Rohanský ostrov 18.-19.6.2022
Už jen skutečnost, že se oba předchozí ročníky Respect Festivalu vešly
do skulin mezi lockdowny a vůbec proběhly, se blíží zázraku. Vkládat
zásluhy pouze do rukou vyšší moci by ale znamenalo nemístně snižovat
obdivuhodné úsilí pořadatelů z agentury Rachot, díky němuž úroveň obou
pandemických ročníků nijak nezaostávala za těmi nejlepšími v minulosti.
Nicméně situace ve světě měla přeci jen vliv na dostupnost mnoha
vyhlédnutých umělců a program tedy z velké části zaplnila osvědčená a
snáz dosažitelná jména. Letos už se ale fantazie týmu kolem Borka
Holečka mohla opět rozletět všemi směry. Díky tomu si návštěvníci mohli
vychutnat tradiční geograficky i žánrově pestrý hudební mix, v němž
nechyběly světově proslulé osobnosti ani dosud utajené skvosty.
Nesnesitelná krása - sobota 18.6.
Africká hudba je nekorunovanou královnou řečiště zvaného world music a páteční program ukázal, že tahle trochu zjednodušující zkratka má stále své opodstatnění. Může se zdát, že pravidelného návštěvníka Respectu, který tu afrických hudebníků už viděl nepočítaně, těžko ještě něco překvapí. V pátek ovšem africkou scénu reprezentovala naprostá špička a ukázalo se, že přesytit se její vitalitou a různorodostí není tak snadné. Ještě předtím ale festival zahájily dva sety komornějšího rázu. Australský bubeník Will Guthrie a tuniský zpěvák Ghassen Chiba předvedli soustředěné vystoupení, v němž se potkávaly hudební i spirituální tradice z širokého pásma od maghribské transovní hudby po pákistánské qawwali sepnuté nadžánrovými rytmy. Zhudebněnou perskou - především milostnou - poezii přivezl dámský kvintet Atine z Francie, ale autentičnost jeho skladeb víc než dostatečně zajišťuje íránský původ tří z pěti hudebnic. Soustředit se na sofistikované, jemné a procítěné písně, okořeněné brilantními sóly na citeru qanun nebo loutnu tar, nebylo ve výhni panující pod pódiem úplně samozřejmé, mám ale dojem, že při sledování ze vzdálenějších pozic v bezpečí stínu, by se subtilní tkanivo pojící hudebnice s posluchači zpřetrhalo úplně. Jinými slovy: ta trocha nepohodlí stála za to.
Pak už pro zbytek dne převzala vládu hudba z Afriky a tomu odpovídala i
zvýšená taneční aktivita publika, kterou ani tropické teploty nedokázaly
utlumit. Je pravda, že skupina Fofoulah
pochází z Londýna, její kořeny ale vycházejí jednoznačně ze
západoafrické hudby. Na Rohanském ostrově sice nepředvedla tak radikální
elektronické experimenty, jaké najdeme na čtyři roky staré desce Daega
Rek (tehdy šlo ostatně spíš o odbočku), ale k získání pozornosti to ani
nebylo třeba. Vynalézavé a energické spojování afrických rytmů s
jazzovými nebo funkovými postupy a také umění fantastického bubeníka
Davea Smithe dokázalo zaujmout víc než dostatečně.
Jenže úroveň programu stoupala dál, vlastně stejně jako naopak opadalo
největší vedro. V případě hvězdy formátu malijské zpěvačky ale také
aktivistky Oumou Sangaré by
stoprocentní zážitek měl být samozřejmostí, ale víme jak to někdy s
hvězdami a velkými očekáváními bývá. V horším případě může přijít trpké
zklamání, v lepším uznalé pokývnutí z úcty. V tom nejlepším ale všechno
sedne tak jak má a radost je o to větší. A přesně to byl případ druhé
návštěvy Oumou Sangaré na Respectu. Se skupinou sdružující africké i
evropské hudebníky přijela představit především novotou vonící album
Timbuktu, na němž se výrazně otiskly podněty z blues a americany a tomu
podřídila i ráz celého vystoupení. Žádosti o starší písně z řad Afričanů
v publiku zdvořile ale nesmlouvavě odmítla, o jeden ze svých největších
hitů Diaraby Nene je ovšem přesto neochudila. Celé show vládlo
maximální nasazení, energie, profesionalita a hlavně srdečnost. Úsměvy
létaly oběma směry a přirozená autorita, která z Oumou Sangaré čiší,
nijak nebránila naprostému souznění hudebníků s nadšenými návštěvníky
festivalu.
Jméno Benin International Musical zatím zdaleka takový zvuk nemá, seskupení je to relativně nové a vytvořené vlastně uměle z iniciativy francouzských producentů. Na jejich hudbě ale nic umělého není. Sedmičlenný band si dal za úkol mimo jiné šířit povědomí o skutečné - a vžitým představám na hony vzdálené - podobě beninských rituálů voodoo a plní ho s nevšedním nasazením a za pomoci pestré škály vlivů včetně těch rockových nebo hiphopových. Vzniká tak divoký a nepředvídatelný hudební rej, natolik přirozený, jakoby spolu jednotliví hudebníci hráli desítky let a vyrostli v jedné vesnici. Ale nebylo to všechno jen o bezuzdném tancování. Určitě znáte pocit, kdy zažíváte něco tak krásného, až je to skoro nesnesitelné. Taková chvíle přišla zhruba v polovině koncertu při písni Téoun Téoun. Táhlá, hymnická a vokálně vybroušená píseň s lehce "gabrielovským" nádechem ve mně vyvolala přesně takový opojně svíravý pocit.
Za hranice zkušenosti - neděle 19.6.
V neděli teplota ještě o pár stupňů stoupla a plácek pod vodními rozprašovači se stal prakticky povinnou zastávkou při každém pohybu po areálu. První účinkující, tuarežskou kapelu Tamikrest, ovšem podobné klima těžko může zaskočit. Jedni ze zásadních představitelů tzv. pouštního blues byli dalším hvězdným jménem v programu a ani jejich nezvyklé zařazení na úvod nezabránilo nadšeným a zaslouženým ovacím publika. Tak jako se do rytmů mongolských nebo tuvinských pastevců otiskl koňský cval, písně Tuaregů definuje kolébavý rytmus velbloudí chůze. Tamikrest však k tomuto odvěkému základu přidávají větší než malé množství rockové razance, která spolu s charakteristicky melancholickou zpěvností dodává jejich skladbám opojnou přitažlivost. Jiskření mezi oběma kytaristy - kapelníkem Ousmanem Ag Mossou a Francouzem Paulem Salvagnacem - bylo radost sledovat.
Vystoupení Nakibembe Xylophone Troupe
z Ugandy možná patří do kategorie kuriozit, ale bez jakýchkoli
pohrdavých konotací. To, co předvedlo pět chlapíků bušících paličkami i
rukama do obřího xylofonu, je evropskému vnímání natolik vzdálené a
natolik srostlé s autentickými lokálními rituály, že prakticky nemáme
šanci duši jejich hudby a všem souvislostem porozumět. To ale vůbec
nevadí, každé setkání s podobně odtažitou tradicí pomáhá k uvědomění si
bezbřehé různorodosti lidské kultury. Mohli jsme jen tiše obdivovat
fascinující polyrytmické spletence, do nichž se "skladby" přelévaly, pak
se v nich beznadějně ztrácet a zase o kousek posunout hranice naší
osobní zkušenosti.
Etiopská hudba už je posluchači pravidelně obcujícímu s world music podstatně bližší. I ta má však mnoho podob a zpěvačka Etenesh Wassié představila na Respectu jednu z těch méně typických. V triu s kytaristou Mathieuem Sourisseauem a kontrabasistou Sébastienem Bacquiasem se ponořili do ethio-jazzových zákrutů z mnohem avantgardější strany než třeba takový Mulatu Astatke. Oba instrumentalisté střídali polohu empatického doprovodu pro zpěvaččin ohebný hlas a divoké improvizace zahrnující disonance i expresivní potýkání s korpusy svých nástrojů. I tahle divočina ale nakonec působila velmi disciplinovaně a soustředěně a s členitou etiopskou melodikou si výtečně rozuměla.
Mauro Durante, vedoucí souboru Canzoniere Grecanico Salentino z italské Apulie, okouzlil vloni návštěvníky festivalu v duu s kytaristou Justinem Adamsem. Tehdy jsem si toužebně povzdechl, jak by bylo pěkné přivítat na Rohanském ostrově celou jeho domovskou kapelu, aniž by mě napadlo, že budu skutečně vyslyšen. Písně kapely vycházejí ze salentského tance pizzica, jehož ukázky během vystoupení také nechyběly, ale zvláště v posledních letech jimi organicky prorůstají modernější hudební impulzy. Canzoniere tak dokážou vyhovět folklórnímu znalci stejně jako laikovi, kterému lahodí italská zpěvnost ve vířivém objetí tamburín, houslových trylků, drnčení bouzouki a hbitého akordeonu. Skupina sahala po novinkách z loňského alba Meridiana (Balla nina nebo skvostná Orfeo) i po osvědčených číslech z let minulých, k jakým nepochybně patří bujarý taneční maraton Pizzica indiavolata. Teskné melodie hladily po duši, dravé rytmy dolovaly z návštěvníků energii, s jakou jejich horkem vyšťavená těla už ani nepočítala. Může festival končit lépe než splněným přáním?