Rokia Traoré - Bowmboï (2003)

8/10
Od začátku své hudební kariéry sbírá Rokia Traoré z Mali jedno ocenění za druhým, její třetí album Bowmboï není výjimkou. A není pochyb, že zájem fanoušků world music o tuhle křehkou osůbku je zcela opodstatněný. Přichází totiž se svým vlastním originálním pojetím malijského hudebního odkazu, v němž ústřední roli hraje její nezaměnitelný hlas. Pevně zakořeněný v tradici a přece jaksi sofistikovaný, jemný, neposedně poletující (k dojmu motýlího třepotání přispívá i časté vibrato) a přece s naprostou jistotou intonující.
Hudební doprovod nenabízí žádný rytmicky nadupaný uragán, je stejně subtilní jako zpěv a i když nechybí ani svižnější tempa (Kôté Don, Niènafing nebo závěrečná bezejmenná coda), ani v nich se nevytrácí rozjímavá nálada soustředěně vyprávěných příběhů. Aranžím dominují něžné dialogy kytary a loutny ngoni, doplňují je nevtíravé perkuse nebo balafon.
O největší pozornost si ovšem říkají dvě skladby (Manian a titulní Bowmboï), kde Rokia spojila své síly s věhlasným Kronos Quartetem, vážnohudebním smyčcovým tělesem, které se ale proslavilo právě kreativními spolupracemi s hudebníky nejrůznějších žánrů. I v tomto případě se podařilo najít společnou řeč a dokázat, že pro citlivé a otevřené muzikantské osobnosti není problém spojit dvě tak odlišná teritoria jako jsou evropská klasika a malijská hudba. Obě skladby z celkové atmosféry alba nijak nevybočují, jen jí dodávají další odstín. Bowmboï je deska mírná jako beránek, ale plná vnitřního napětí a důstojnosti.
tracklist:
1. M'Bifo
2. Sara
3. Kôté Don
4. Mariama
5. Manian
6. Déli
7. Niènafing
8. Kèlè Mandi
9. Kanou
10. Bowmboï