Siouxsie and the Banshees - Kaleidoscope (1980)

29.01.2023

9/10

Ruku v ruce s radikálně překopanou sestavou kapely jde na albu Kaleidoscope i výrazná změna zvuku. Poté, co McKay s Morrisem za dramatických okolností zběhli z turné k desce Join Hands, bylo pro osiřelou dvojici Siouxsie Sioux a Steven Severin nutností najít pro nasmlouvané koncerty náhradu co nejrychleji. Zatímco angažmá Roberta Smitha zůstalo podle předpokladů jen dočasným záskokem, bubeník Budgie z The Slits se ve skupině zabydlel a stal se nejen jejím třetím stabilním pilířem, ale záhy také životním partnerem její uhrančivé zpěvačky. Post kytaristy, v dějinách Siouxsie and the Banshees ten nejfrekventovanější, nakonec obsadil John McGeoch, muzikant se zkušenostmi ze skupin Magazine a Visage.

Co tě nezabije, to tě posílí, řeklo si možná nově ustavené kvarteto, a nasměrovalo kapelu k poněkud odlišným zvukovým ideálům, než jaké vzývala první dvě alba. Ve srovnání s nimi aranžmá jedenácti písní na Kaleidoscope hýří barvami. Do skladeb Lunar Camel nebo Red Light vstupují syntezátory a bicí automat, epizodní role v nástrojovém arzenálu dostávají saxofon, sitár, klávesová harmonika, dokonce spoušť fotoaparátu. McGeochova kytara je strukturovanější a zdobnější, rytmicky ostré figury střídají klouzavé arabesky i strašidelné disonance, které v písni Hybrid podkresluje stejně neukázněný saxofon.

Výrazný posun zaznamenala i rytmika. Budgieho bubnování je pružnější a perkusivnější, než přímočarý Morrisův styl, zároveň však velmi úsporné a uvážlivé. Banshees mají díky němu možnost nahlédnout do více dynamických pater, od vířivého kroužení v Happy House nebo Skin, přes strojový cval Trophy až po vláčnou odevzdanost Desert Kisses. Jindy přenechá šíření syntezátorové námrazy automatu nebo jen dohlíží z povzdálí, jako ve skladbě Tenant, jíž pro změnu dominují Severinovy zmutované basové linky.

Nálada písní zůstává potemnělá a zneklidňující, ale sevření ubíjející klaustrofobní tísně povoluje a skupina teď posluchače provádí spíše bizarními krajinami snů a fantazií. Ty ale nejsou o mnoho bezpečnější ani konejšivější. Siouxsie se Severinem neztrácejí zálibu v tématech, která v rockových písních nenajdeme často, inspirují se schizofrenií (třeskutě hitová Christine), pornoprůmyslem (Red Light) nebo plastickou chirurgií (Paradise Place), jsou fascinování pocity odcizení, izolace a pomíjivosti. Ani píseň Desert Kisses, kterou Siouxsie označuje za romantickou, nevede k objetím v zapadajícím slunci, ale spíš k hořkému blouznění.

Siouxsie and the Banshees nastoupili cestu k vrstevnatějšímu, kultivovanějšímu soundu. Klávesy se staly pevnou součástí jejich vybavení a s nimi i stále troufalejší koketování s popovými vzorci. Jejich originální post-punková receptura však zůstala i se sladícími přísadami stejně pikantní. A pro předsudky netrpícího posluchače dokonce ještě dobrodružnější.


tracklist:

1. Happy House
2. Tenant
3. Trophy
4. Hybrid
5. Clockface
6. Lunar Camel
7. Christine
8. Desert Kisses
9. Red light
10. Paradise Place
11. Skin 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.