Söndörgő - Tamburising: Lost Music of the Balkans (2011)

8/10
Přirovnání "balkánský bluegrass" je možná povrchní a laciné, jenže ono se mu při prvním setkání se skupinou Söndörgő lze jen těžko vyhnout. Osou téhle maďarské instrumentální smečky je virtuózní a často ultrarychlá hra na tambury, což jsou strunné nástroje, které v různých variantách (basové, tenorové atd.) mohou tvarem připomínat kytaru, kontrabas nebo třeba buzuki, přitom však jde o svébytný instrument, rozšířený po velké části Balkánu. Söndörgő provozují na jejich strunách takové sprinty, že skutečně mohou připomenout typická bluegrassová tempa, ovšem tím podobnost také končí. Čtyři bratři Eredicsové plus Attila Buzás, kteří skupinu tvoří, jsou z Maďarska, jejich kořeny však leží jižněji v Srbsku, odkud jejich předkové kdysi prchali před osmanským tlakem. Hudba Söndörgő se tudíž obvyklému maďarskému folklóru zcela vymyká a čerpá právě z oblastí bývalé Jugoslávie. Jejich repertoár stojí na svébytné interpretaci tradičních jihoslovanských a romských balad nebo tanečních forem jako jsou čoček nebo kolo.
Podobně jako je tomu u zmiňovaného bluegrassu, po prvotním úžasu nad hbitými prsty hráčů hrozí z té bleskurychlé ekvilibristiky a dokonalé souhry brzké přesycení. Söndörgő to dobře vědí a tak na svém třetím studiovém albu Tamburising dbají i na pestrost. Jen co v úvodních instrumentálkách Tonči a Sinoč odprezentují své omračující dovednosti na tamburách, snaží se pak skladby co chvíli něčím ozvláštnit. Tu přidají akordeon, jinde zase flétnu, klarinet nebo saxofon. V závěru (skladby Igran čoček a Cigančica) tyto "doplňkové" nástroje spolu s darbukou dokonce přebírají show, zatímco tambury pouze doprovázejí, a rázem je to zase trochu jiná kapela.
A protože Söndörgő jsou skupinou především instrumentální, vítaným osvěžením jsou také hostující vokalisté. Zpěvačka a herečka Kátya Tompos skvěle interpretuje tradiční romskou písničku Opa cupa (známe i v podání domácích Gothart) a táhlou makedonskou Zajdi, zajdi. Antal Kovács z maďarské skupiny Romano Drom zase svým otřískaným hlasem exceluje v písních Voje sasa a Čororo, přičemž zejména ta druhá jmenovaná patří jednoznačně k emocionálním vrcholům nahrávky. Söndörgő však dokážou své publikum uhranout i bez podpory pěveckých hostů, jak se dva roky po vydání tohoto alba mohli přesvědčit návštěvníci pražského Respect Festivalu. A že se skupina nezasekla na obehrávání srbských lidovek a dokáže se vyvíjet a pozoruhodným způsobem překračovat žánrové hranice, zase dokazuje třeba její pozdější spolupráce s Amsterdam Klezmer Bandem (2018) a především čerstvý (2024) projekt s jazzovým saxofonistou Chrisem Potterem. Söndörgő si zkrátka nechávají dveře dokořán otevřené.
tracklist:
- Tonči
- Sinoč
- Opa cupa
- Posavsko a
- Joka
- Voje sasa
- Posavsko b
- Bušo kolo
- Čororo
- Posavsko c
- Cele noći
- Oj jesenske
- Zajdi, zajdi
- Igran čoček
- Cigančica