Songhoy Blues - Résistance (2017)

26.12.2022

9/10

Krvavé převraty, islamisté, epidemie, hladomory, etnické masakry. To je obrázek, jaký nám o realitě současné Afriky poskytuje mediální filtr, přes nějž k našim uším jiné, než katastrofické zprávy neproniknou. Songhoy Blues, skupina mladých kytarových dravců z Mali, se na svém druhém albu Résistance pokouší tuhle zkreslenou perspektivu poopravit a připomenout, že i v atmosféře politické nestability a sociálních nebo etnických střetů se lidé baví, pracují, milují i trápí, tak, jako všude na světě. Jen o tom neslyšíme ve večerních zprávách.

Přitom jako utečenci z konflikty zmítaného severu země mají důsledky politického chaosu z první ruky. Dali se dohromady v hlavním městě Bamaku, kde je v roce 2013 naložil projíždějící Africa Express Damona Albarna a odstartoval tak jejich strmý výstup za celosvětovým uznáním. Deska Music in Exile, nahraná pod producentskou kuratelou Nicka Zinnera, se před třemi lety stala senzací a zaslouženou pozornost vzbudilo i účinkování kapely v dokumentu They Will Have to Kill Us First, věnovaném malijským muzikantům s podobným, tedy exilovým osudem.

V obou případech Songhoy Blues plně využili možnosti vyjádřit se k problémům sužujícím jejich vlast. Résistance, ačkoli před nimi rozhodně oči nezavírá, se snaží ukázat i světlejší stránky života v Mali. Nejen hněvivě zdvižené pěsti, ale i normální noční pařba v Bamaku nebo drsná poezie saharské pouště, ani v občanskou válkou neustále ohrožované zemi zkrátka mládež netráví většinu času na politických shromážděních a kluci ze Songhoy Blues o tom referují s nakažlivým nadšením a energií.

Tou jejich hudba přetéká. Ztělesňuje přístup nastupující generace muzikantů, pro níž je kosmopolitní eklektismus stejně přirozený jako domácí tradice. Skladby na Résistance jsou ještě o poznání rockovější, než na předchozí nahrávce, bohatě využívají funkových, blues rockových i hard rockových vlivů. Zboostrované kytary a razantní bicí ale ještě neznamenají "bigbítově" těžký zadek, rytmická pružnost, melodika vokálů i typické kytarové cvrlikání reprezentující vlastní, africké zdroje, které se s těmi západními nenásilně proplétají a jedny druhé posilují.

Ačkoli zvuk, s nímž skupině jako producent pomáhal Neil Comber, často zřetelně evokuje sedmdesátá léta, právě bezešvým propojením s tradicí pouštního blues a afrických rytmů se stává současným, progresivním. Skloubení minulosti a přítomností symbolizují i hostující muzikanti, kteří v rozumné míře album zpestřují. Zatímco Iggy Pop v písni Sahara působí jako garant nadčasové rockové autenticity, Elf Kid z britského grimeového společenství The Square, rapující ve skladbě Mali Nord, ztělesňuje napojení africké scény na aktuální dění. Résistance je abum hlučné, dravé a svěží, rockovější, než cokoli, co jsme mohli v posledních letech z Afriky zaslechnout, odkazu generace Ali Farky Tourého se tím ale nijak nezpronevěřuje, naopak. Rýsuje pro něj budoucnost.


tracklist:

1. Voter
2. Bamako
3. Sahara
4. Yersi Yadda
5. Hometown
6. Badji
7. Dabari
8. Ici Bas
9. Ir Ma Sobay
10. Mali Nord
11. Alhakou
12. One Colour 

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.