Youssou N'Dour - Egypt (2004)

9/10
Každý počin, který nám může zprostředkovat tu světlejší, tolerantnější stránku islámu, je vítaný, obzvlášť dnes, v době vzájemné, často až hysterické nevraživosti mezi "východem" a "západem". Youssou N'Dour měl s albem Egypt právě takové ambice. Jeho ideovým východiskem se staly muslimské komunity v Senegalu, patřící k súfijské odnoži islámu, tedy k proudu, jenž hlásá právě toleranci a oproštění se od nebezpečných dogmat a ve svém silně emocionálním pojetí víry zdůrazňuje očistnou funkci hudby, která bývá fundamentalistům většinou trnem v oku. Většina skladeb na desce se už svým titulem vztahuje k těmto komunitám-bratrstvům nebo přímo k jejich duchovním vůdcům (Ibrahim Niass, Amadou Bamba, Ibrahima Fall, k němuž se hlásí i N'Dourův někdejší chráněnec, dnes respektovaný kolega Cheikh Lô).
Docela logicky z toho vyplývá, že vyhlášený mírotvůrce (a čerstvě i senegalský ministr kultury) tentokrát odložil divoký mbalax a neuchýlil se ani k popovým kompromisům a místo toho odvážně kombinuje hudbu senegalskou a arabskou. Hlavním partnerem se mu stal egyptský orchestr pod vedením Fathy Salamy, jehož charakteristicky orientální smyčcové skluzy nahrávce vévodí, ale dostatek prostoru zůstává i pro další nástroje, ať už ze Senegalu (kora, perkuse) nebo z arabského Maghrebu (loutna oud, prstové činely, píšťala arghul). Obě hudební enklávy tu do sebe nenásilně vplouvají, navzájem se inspirují a posluchače veskrze pozitivně nabíjí. Je možné se kochat bohatými, přestože spíš volně plynoucími rytmickými vzory, ladnými piruetami smyčců a píšťal, ale i skvostnými melodiemi jako třeba v Shukran Bamba, Tijaniyya nebo Baay Niasse.
Tenhle komerčně dost riskantní projekt nosil Youssou N'Dour v hlavě ještě v době, kdy za pomoci poprockového slovníku vyučoval západní publikum záludným africkým rytmům. Teprve na začátku nového milénia ale nazrál čas k jeho uskutečnění a ten krok se rozhodně vyplatil. Nejen vzhledem k pozlacenému gramofónku od amerických akademiků, který Egypt svému autorovi vynesl, ale především pro čistou krásu hudby na něm obsaženou.
tracklist:
1. Allah
2. Shukran Bamba
3. Mahdiyu Laye
4. Tijaniyya
5. Baay Niasse
6. Bamba the Poet
7. Cheikh Ibra Fall
8. Touba - Daru Salaam